Praca z dziećmi wymaga wielkiego wkładu własnej inwencji i świetnego przygotowania. Dla małego ucznia istotna jest bowiem, nie nauka konkretnej techniki czy warsztatu plastycznego, ale rozwijanie naturalnych zdolności psychofizycznych - abstrakcyjnego myślenia, kreatywności, umiejętności manualnych i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Dlatego właśnie do zajęć tych podchodzimy w sposób szczególny.
Częstym błędem popełnianym przez nauczycieli jest ograniczanie twórczego potencjału podopiecznego poprzez powielanie utartych schematów myślowych np. odrysowywanie lub kopiowanie z innych prac, rysunków lub fotografii, stosowanie szablonów i różnego rodzaj "gotowców". Jest to działanie szkodliwe gdyż szufladkuje wyobraźnię oraz tłamsi kreatywność a tym samym naturalne zdolności dzieci. Mały człowiek staje się wtedy jedynie elementem wielkiej taśmy produkcyjnej, biernym trybikiem systemu.
//W obiektywnej ocenie dziecięcej twórczości, termin „ładny” zarezerwowany jest wyłącznie dla twórczości dziecięcej stosownej do wieku (ładny = dziecięcy). Określeniem „ładna” nie nazwiemy więc pracy dziecka np. ośmioletniego, które naśladuje zainteresowania lub sposób rysowania nastolatka czy wręcz osoby dorosłej. To co więc w subiektywnej ocenie osób dorosłych uznawane jest za atrybut wartości dziecięcej pracy, tak na prawdę wcale nim nie jest.
Jak powiedział wybitny badacz twórczości dziecięcej - profesor Stefan Szuman: „sztuka dziecięca jest bardziej zbliżona do abstrakcji, której dorośli nie muszą do końca rozumieć”.
Kreatywne warsztaty plastyczne (dla dzieci)
Warsztaty dla dzieci
// Kurs roczny
|
szczegóły » |