Dla młodzieży 16+
Nasze zajęcia przeznaczone są dla różnych grup odbiorców – dzieci, młodzieży, dorosłych, początkujących miłośników sztuk plastycznych, zaawansowanych amatorów, osób związanych zawodowo z branżą kreatywną potrzebujących praktyki plastycznej, ale też dla tych, których życie związane jest z zupełnie innymi dziedzinami życia.
W czasie trwania zajęć przekazujemy naszym uczniom nie tylko wiedzę i umiejętności praktyczne, ale także dzielimy się naszymi doświadczeniami artystycznymi, zagadnieniami z historii sztuki, architektury i psychofizjologii widzenia oraz ciekawostkami ze świata twórców.
Nasze kursy prowadzone są w trybie akademickim przez kadrę wybitych fachowców – pedagogów, akademików, czynnych zawodowo twórców. Uczymy warsztatu rozwijając jednocześnie umiejętności kreatywnego myślenia i celowego posługiwania się zmysłami – zwłaszcza wzrokowymi i kinestetycznymi (co okazuje się początkowo niezwykle trudne!). Poprzez rysunek, malarstwo, fotografię itd. (w zależności od kursów) rozwiązujemy często trudne, plastyczne problemy wymagające odwracania wiedzy o świecie „do góry nogami”.
Jesteśmy szkołą akredytowaną przez Szczecińskiego Kuratora Oświaty. Dysponujemy dobrze wyposażonym zapleczem dydaktycznym, zapewniamy materiały i niezbędne narzędzia do pracy.
Nasze zajęcia przygotowawcze nie skupiają się jedynie na przygotowaniu kandydata do egzaminu wstępnego na wybrane studia artystyczne, artystyczno-techniczne czy do liceum plastycznego. My przygotowujemy do studiowania. Zdać egzamin wstępny to jedno, a utrzymać się później na studiach czy w liceum plastycznym to już zupełnie inna sprawa!
Okres pobytu w pracowni jest więc możliwością sprawdzenia samego siebie. Czy aby na pewno wybrałem/łam odpowiedni kierunek studiów? Czy licedum plastyczne jest tym miejscem, w którym chcę przebywać przez następne cztery lata? Czy to, co tutaj robię nie męczy mnie (należy pamiętać, że na studiach czy w liceum plastycznym takich działań będzie dużo więcej)? Czy jestem gotowy/gotowa poświęcić się pracy twórczej, być odkrywcą, stale poszukującym nowych rozwiązań?
Jeżeli w trakcie trwania roku szkolnego, kursant odpowie sobie szczerze na te pytania, to albo odnajdzie się na wybranej pzrez siebie artystycznej lub artystyczno-technicznej drodze, albo nie podejmie się jej w ogóle. To będzie dopiero prawdziwym egzaminem dojrzałości (czy ósmoklasity)!
Oczywiście, w trakcie roku zajęć mogą się pojawić kryzysy i zwątpienia we własne umiejętności, ale od tego są nasi wykładowcy – żeby weprzeć i sprawić, iż kursant ponownie uwierzy w siebie! Wszyscy nasi wykładowcy to nie tylko dobrzy pedagodzy, ale także aktywni zawodowo artyści i projektanci, którzy przeszli w życiu niejeden kryzys twórczy. Wiedzą więc jak pomóc, wystarczy im zaufać!
Praca z dziećmi wymaga wielkiego wkładu własnej inwencji i świetnego przygotowania. Dla małego ucznia istotna jest bowiem, nie nauka konkretnej techniki czy warsztatu plastycznego, ale rozwijanie naturalnych zdolności psychofizycznych – abstrakcyjnego myślenia, kreatywności, umiejętności manualnych i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Dlatego właśnie do zajęć tych podchodzimy w sposób szczególny.
Częstym błędem popełnianym przez nauczycieli jest ograniczanie twórczego potencjału podopiecznego poprzez powielanie utartych schematów myślowych np. odrysowywanie lub kopiowanie z innych prac, rysunków lub fotografii, stosowanie szablonów i różnego rodzaj „gotowców”. Jest to działanie szkodliwe gdyż szufladkuje wyobraźnię oraz tłamsi kreatywność a tym samym naturalne zdolności dzieci. Mały człowiek staje się wtedy jedynie elementem wielkiej taśmy produkcyjnej, biernym trybikiem systemu.
W obiektywnej, pedagogicznej ocenie dziecięcej twórczości, termin „ładny” zarezerwowany jest wyłącznie dla twórczości dziecięcej stosownej do wieku (ładny = dziecięcy). Określeniem „ładna” nie nazwiemy więc pracy dziecka np. ośmioletniego, które naśladuje zainteresowania lub sposób rysowania nastolatka czy wręcz osoby dorosłej. To co więc w subiektywnej ocenie osób dorosłych uznawane jest za atrybut wartości dziecięcej pracy, tak na prawdę wcale nim nie jest. Jak powiedział wybitny badacz twórczości dziecięcej – profesor Stefan Szuman: „sztuka dziecięca jest bardziej zbliżona do abstrakcji, której dorośli nie muszą do końca rozumieć”.
Nasze warsztaty sezonowe to, jak sama nazwa mówi, zajęcia plastyczne podporządkowane porom roku. Są to krótkoterminowe działania twórcze – cykle składające się z czterodniowych bloków spotkań twórczych w trakcie których adepci sztuki w rożnym wieku odkrywają tajniki rzemiosła plastycznego w sposób warsztatowy – podporządkowany określonym technikom lub umiejętnościom do nabycia czy rozwinięcia.
Organizujemy je cyklicznie – co roku w konkretnych przedziałach czasowych – w trakcie pierwszego tygodnia ferii zimowych oraz na początku wakacji letnich – w lipcu.
Warsztaty te są też idealnym sposobem na sprawdzenia się i swoich chęci uczestnictwa w kursach dłuższych. Całoroczne spotkania wymagają bowiem systematyczności i samozaparcia w dążeniu do obranego celu. Na warsztatach można poznać przedsmak tych długofalowych zadań i określić swoje poczucie obowiązkowości.
Otwarte warsztaty tematyce są nowością w Ars Atelier. Do tej pory organizowaliśmy całoroczne warsztaty dla dorosłych, które przez swoja złożoność, wielowątkowość i czas trwania nie pozwalały wielu osobom czynnym zawodowo w pełni z nich skorzystać. Krótkie warsztaty poświęcone konkretnym technikom organizowaliśmy jedynie na potrzeby różnych festiwali twórczości odbywających się w Szczecinie.
Warsztaty tematyce (także metodyczne) dla dorosłych to wnikliwe działania twórcze mających na celu zapoznanie się ich uczestników z konkretną techniką – plastyczną lub związaną z rzemiosłem artystycznym. Czas trwania warsztatów bywa różny, w zależności od złożoności przedawnych technik. Może składać się z jednego albo kilu spotkań. Warsztaty te nie wymagają jednak całorocznej deklaracji uczestnictwa.